London satsar på vätgasdrivna dubbeldäckare

Den röda dubbeldäckaren är ett starkt signum för London. Nu blir bussarna dessutom mer miljövänliga. London är först i hela världen med att införa vätgasdrivna dubbelbussar. Londons TfL (Transport for London) har beställt 20 bussar till en kostnad av £500,000 styck som ska trafikera vägarna redan år 2020. Vilken färg de kommer att få återstår dock att se.

Tack vare bränsleceller kommer den enda restprodukten av det elektriska drivmedlet vara rent vatten. Elen som laddas till bränslecellerna ska komma från lokalt tillverkade vindkraftverk. I England har London och städer som Aberdeen och Brighton redan vanliga bussar som drivs på vätgas, så metoden är beprövad och väl fungerande. Nu expanderar man och väljer att köra även dubbeldäckarna enligt den miljövänliga metoden. England går i bräschen vad gäller vätgasdrivna bussar och kommer att ha minst utsläpp av all busstrafik i hela Europa.

Fördelar med vätgasdrivna bussar

Förutom att Londonborna och stadens turister kommer att få andas renare luft, finns det andra fördelar. Transporterna kommer att bli tystare. Dessutom kommer det att finnas laddningsuttag för mobiler ombord som ger passagerarna tillgång till vätgaselen. Med hjälp av ett vanligt USB-uttag kan resan förenklas genom att resenärer har möjlighet att ladda sina mobiler och plattor under resans gång. Många använder tiden fram och tillbaka till arbetet till att jobba, streama underhållning eller spela online-spel för att fördriva tiden. Förutom att göra en insats för miljön så kan bussåkare sitta och spela på en casino på nätet. En annan tung fördel är att vätgasdrivet börjar bli så utbrett att kostnaderna jämfört med fossilt bränsle minskar. Win-win för alla, med andra ord!

En annan stark fördel med att välja vätgasdrivna bussar framför vanliga bussar som går på el, är räckvidden för hur långt man kan köra. Bussen kan ta sig fram längre sträckor på en enda laddning, vilket gör det möjligt att använda till långfärdsbussar som har längre rutter. Dessutom tar det bara 5 minuter per dag att ladda batteriet, jämfört med de 20-30 minuter som vanliga eldrivna fordon kräver. Just räckvidd och laddningstid har länge varit starka argument mot eldrivna fordon. Men med vätgas kan nu kritiken tystas och det är fritt fram för ett mer flexibelt sätt att köra eltrafik på.

Förbättrar luftklimatet

Dubbeldäckarna kommer inledningsvis att trafikera tre rutter i London. Det kan låta lite. Men förra året berörde det sammantaget 10 miljoner passagerare. Om fler rutter läggs till i satsningen så småningom finns det enorma miljövinster att göra. Och det behövs i England som har en dålig luftkvalitet. Bara i London vårdas 1000 personer om året på sjukhus av astma som kan direktkopplas till föroreningar i luften. Att införa vätgasdrivna dubbeldäckare är bara en av flera åtgärder som staden inför i syfte att invånarna ska få möjlighet att andas renare luft.

Många städer i Europa har för höga nivåer av luftföroreningar vilket går ut över invånarnas hälsa. Det finns ett påvisat samband mellan utsläpp och sjukdomar som har med hjärt-kärl att göra samt sjukdomar som berör lungorna och påverkar andningen. Fler städer än London har långtgångna planer på att slå om till vätgasdriven kollektivtrafik. Tillsammans med andra åtgärder mot föroreningar kan luften bli renare, människor bli friskare och belastningen på naturen minska.